چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه حوادث: پلیس در تعقیب یک تبهکار حرفه‌ای است که با مراجعه به بانک‌ها، سناریوی خود را برای کلاهبرداری از مشتریان بانک عملی می‌کند.

این مرد به بهانه اینکه عجله دارد، در ازای پرداخت پول نقد، چک مشتریان بانک را گرفته و بعد از تغییر ارقام آن، دست به سرقت میلیونی از حساب‌های بانکی می‌زند.  تحقیقات برای یافتن ردی از این مجرم فراری از 27 تیرماه امسال شروع شد.

در آن زمان مرد جوانی سراسیمه نزد ماموران کلانتری 126 تهرانپارس رفت و از دستبرد میلیونی به حساب بانکی‌اش خبر داد.  او گفت: روز گذشته بعد از فروش ماشینم، همراه خریدار به محضر رفتیم تا سند ماشین را به نام او کنم. بعد از انجام مراحل قانونی، یک چک سیبا به مبلغ 180 هزار تومان به‌عنوان هزینه محضر به مالک دفتر پرداخت کردم و از آنجا خارج شدم.

وی ادامه داد: صبح امروز درحالی‌که یک روز از  این ماجرا گذشته بود، یکی از مشتریانم که قبلا چکی به او داده بودم با من تماس گرفت و گفت برای وصول چک به بانک رفته اما کارمند بانک گفته که هیچ پولی در حسابم نیست.

من که مطمئن بودم در حساب بانکی‌ام بیش از 15 میلیون تومان پول است، شگفت‌زده به بانک رفتم تا حسابم را بررسی کنم. آنجا بود که متوجه شدم روز گذشته فردی با مراجعه به بانک 18 میلیون تومان از حسابم برداشت کرده است.

شاکی افزود: من که گیج و سردرگم شده بودم، نزد مسئولان بانک رفتم تا ببینم چه کسی از حسابم پول برداشت کرده است. همانجا بود که مسئولان بانک چک سیبا به مبلغ 18 میلیون تومان را نشانم دادند و تازه فهمیدم که ماجرا چیست.

فرد ناشناسی، چک 180 هزار تومانی را که به صاحب محضر داده بودم، دستکاری کرده و با استفاده از آن به جای 180 هزار تومان، 18 میلیون تومان از حسابم برداشت کرده بود. برای همین به دفترخانه‌ای که روز گذشته برای انتقال سند ماشین به آنجا رفته بودم، رفتم اما صاحب دفترخانه مدعی شد که از ماجرای برداشت میلیونی از حسابم خبر ندارد و فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده است.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات شاکی، پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای کشف راز سرقت میلیونی آغاز شد.ماموران در نخستین اقدام، صاحب دفترخانه را به اداره آگاهی احضار کردند.

این مرد در جریان تحقیقات مدعی شد: بعد از اینکه شاکی پرونده بابت هزینه انتقال سند، چکی به مبلغ 180 هزار تومان به من داد، به بانک رفتم تا چک را وصول کنم. وقتی در صف انتظار بودم متوجه جوانی شدم که کنار من ایستاده بود و مدام ساعتش را نگاه می‌کرد.

او با دیدن چکی که در دستم بود، سر صحبت را باز کرد و گفت که قصد دارد مقداری پول نقد را به چک سیبا تبدیل کند؛ چرا که قرار است برای انجام معامله مهمی به یکی از مناطق شلوغ پایتخت برود و برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از سرقت پولش، می‌خواهد که به جای پول با خودش چک ببرد.

وی ادامه داد: وقتی مرد جوان گفت که عجله دارد و اگر دیر سر قرار برسد، معامله را از دست می‌دهد، به او پیشنهاد کردم که 180 هزار تومان به من بدهد و در عوض چکی را که همراه من بود با خودش ببرد.

او هم که از شنیدن پیشنهاد من خوشحال شده بود، قبول کرد و بعد از دادن 180 هزار تومان، چک را از من گرفت و بانک را ترک کرد. بعد از این ماجرا من با خیال راحت به محل کارم برگشتم تا اینکه با مراجعه شاکی به دفترم، فهمیدم ماجرا از چه قرار است.

در جست‌وجوی کلاهبردار عجول

بعد از اظهارات این مرد، ماموران متوجه شدند مردی که با ادعای عجله داشتن، چک را از صاحب دفترخانه گرفته بود، یک کلاهبردار حرفه‌ای است که بعد از گرفتن چک، ارقام آن را تغییر داده و اقدام به برداشت میلیونی از حساب شاکی کرده است.

درحالی‌که تحقیقات برای شناسایی این مرد ادامه داشت، ماموران با شکایت‌های مشابه دیگری روبه‌رو شدند که از کلاهبرداری‌های سریالی متهم تحت تعقیب حکایت داشت. در تمامی این کلاهبرداری‌ها مردی با ادعای اینکه عجله دارد، وارد بانک شده و بعد از گرفتن چک‌ سیبا از مشتریان بانک، رقم چک را تغییر داده و از حساب مالباخته مبالغ هنگفتی برداشت کرده بود.

با افزایش شکایت‌ها، دستور بازداشت کلاهبردار عجول صادر شد و ماموران با حضور در بانک‌ و بررسی فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌های مداربسته، موفق شدند به تصویری از این مرد دست پیدا کنند.

رئیس پلیس آگاهی تهران به شهروندان توصیه کردکه  هنگام صدور چک، برای اطمینان بیشتر به جای استفاده از خودکار، از روان‌نویس یا خودنویس استفاده کنند و  حتی الامکان از صدور چک در وجه حامل خودداری کنند و بعد از نوشتن مبلغ چک،  روی نوشته را حتما با نوار چسب بپوشانند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: با به‌دست آمدن این سرنخ، بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 4 تهران دستور چاپ عکس بدون پوشش او را در روزنامه‌ها صادر کرده و از کسانی که از مخفیگاه وی خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن‌های 21866349 و 22865757 در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم آگاهی تهران قرار دهند.

کد خبر 97528

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز